Newcastle chairman Yasir Al-Rumayyan facing £58m lawsuit

Yasir Al-Rumayyan at St James’ Park
The legal papers were sent to Yasir Al-Rumayyan at St James’ Park - REUTERS/Scott Heppell

Newcastle United chairman Yasir Al-Rumayyan faces a £58 million lawsuit over accusations he “carried out the instructions” of Saudi Arabia’s Crown Prince with “malicious intent”, it has been reported.

According to The Athletic, legal papers sent to Al-Rumayyan at St James’ Park and other high-profile locations, allege he acted with the aim of “harming, silencing and ultimately destroying” the family of Dr Saad Aljabri, the Gulf state’s former intelligence chief.

The papers were said to ask a court for permission for Al-Rumayyan, who is also the chairman of LIV Golf, to be added to an existing case, and for a new claim to be brought against him and the others over the above allegations.

Aljabri was said to be accusing Al-Rumayyan and others of being “directly involved” in a three-and-a-half year campaign to pursue his family.

The complainant is a former top aide to Prince Mohammed bin Nayef, who was deposed as heir to the Saudi throne by Mohammed Bin Salman in 2017 and has remained in detention since 2020.

Aljabri fled Saudi Arabia in 2017 before settling in Canada, where he is said to be attempting to bring the legal case.

If allowed to go ahead, the Aljabri family will be reportedly claiming for $74m (£58m) in damages.

The legal documents were said to have been sent to St James’ Park, the headquarters of Saudi Arabia’s Public Investment Fund’s (PIF) headquarters in Riyadh, as well as PIF addresses in New York and London.

Al-Rumayyan is the governor of PIF, the sovereign wealth fund that acquired an 80 per cent stake in Newcastle United in 2021.

PIF itself was said to have been named in the papers, along with another board member, and listed as intended co-defendants in the draft documents.

Newcastle referred requests for comment to PIF, intermediaries for which did not respond for requests for comment.

Broaden your horizons with award-winning British journalism. Try The Telegraph free for 1 month, then enjoy 1 year for just $9 with our US-exclusive offer.